sobota, 10 września 2011

Dzwoneczkowy kursik

Dziś pokażę jak jak zrobić haftowany dzwoneczek i nie jest to chyba trudne, no ale trochę czasochłonne. Uprzedzam, że żadnym fachowcem w dziedzinie  plastyki tudzież  konstrukcji plastycznej nie jestem. Wymyśliłam ten twór i parę innych w taki a nie inny sposób i z pewnością nie jest to dzieło doskonałe, ale sami przyznacie, że cieszy oko! Ponieważ jest to moja dopiero druga praca dzwoneczkowa, więc ją pewnie jeszcze udoskonalę, ale może znajdzie się ktoś, kto podpowie lepszy i szybszy sposób na jej wykonanie. 


Potrzebne materiały:
- oczywiście hafcik, najlepiej w nieco wydłużonej formie, bo od niego zależy kształt pracy,
- 3 elementy wycięte w kartoniku ( papier wizytówkowy o gramaturze powyżej 2.00,
- delikatny materiał na wnętrze dzwonka,
- nici krawieckie, klej , nożyczki
- różne przydasie do ozdobienia- cieniutka tasiemka, koronka, coś na chwościk
Zaczynamy od hafciku, który należy ukrochmalić, ( jeśli hafcik będzie zrobiony na usztywnionej kanwie,  wtedy nie potrzeba ) wyprasować na miękkiej ściereczce po lewej stronie na kartę,
Następnie przyciąć kartoniki - tu inwencja własnej wyobraźni, ja najpierw docinam formę na zwykłym papierze, żeby nie marnować kartonika, gdy się nie trafi z wielkością i kształtem.


Teraz kolejno szybkim ruchem smarujemy równomiernie całą powierzchnię kartonika dobrym klejem i musimy przykleić do niego hafcik, uprzednio tak cyzelując by wzór był równomiernie rozłożony na formie. Ja to robię pod światło, lub w dzień na szybie okiennej, wtedy lepiej widać kontury kartonika. 
Następnie obcinamy obcinamy niepotrzebną część materiału , a pozostawiamy nieco więcej niż 0,5 cm rąbka, tak jak na zdjęciu.


Ten rąbek nacinamy dokoła, co kawałek uważając, by nie przeciąć kartonika, smarujemy brzeg nacięty i brzeg kartonika klejem i zaginamy przyklejając te kawałeczki. Czasem będą zachodziły na siebie i tak ma być. Jednocześnie sprawdzamy prawą stronę elementów, aby  materiał nie tworzył niepotrzebnych wystających załamań( dwa górne elementy na zdjęciu).



Teraz przystępujemy do zamaskowania tej brzydkiej lewej strony, używając do tego cienkiego materiału lub filcu i dobierając odpowiedni kolor .
Smarujemy dokładnie całą lewą część elementu klejem ( szczególnie brzeg)  i nakładamy na wybrany materiał dociskając i leciutko naciągając, tak by nie było zmarszczek na materiale.


Obcinamy równo z brzegiem niepotrzebną cześć materiału, jak na zdjęciu i tak powstały gotowe do zszycia elementy.


Przykładamy do siebie dwa elementy równiutko i od góry zaczynamy zszywać pojedynczą nitką, dość gęstym ściegiem na okrętkę , załapując  nitki brzegowe przyklejonego haftu.
Nie należy się bać, że coś się rozpadnie, czy wyciągnie brzeg, tak sklejony  trzyma bardzo mocno. Po zszyciu elementu do końca nitkę przeciągamy w szwie tak, by nie było jej widać.


Następne elementy zaczynamy zszywać od dołu, wówczas nie będzie niespodzianek z wykończeniem góry.


Całość po zszyciu i uformowaniu powinna wyglądać tak jak na zdjęciu. Przez tę dziurkę u góry będziemy mogli zamontować uchwyt dzwonka połączony z chwościkiem. Ja chwościk z braku innego materiału, robię z muliny i nici metalizujących  i zawieszam go na cieniutkiej wstążeczce.
Jak widzicie powstały zszyte brzegi, które należy zamaskować. Można to zrobić na wiele sposobów przyklejając tasiemki, sznureczki, albo przyszywając taśmę koralikową.


Ja posmarowałam rancik klejem i przykleiłam kolorystycznie dobraną tasiemkę, brzeg zaś okleiłam taką jak widzicie taśmą pasmanteryjną, bo żadna inna koronka z moich zasobów nie pasowała kolorem.


Teraz już wiecie skąd się bierze to lewe ładne wykończenie.




Uwagi końcowe: pracy powinno się   poświęcić czas nieprzerwanie od początku do końca, nim całkiem wyschnie klej, ponieważ wtedy lepiej można uformować kształt i łatwiej się zszywa. Kusi mnie , aby zamiast kleju użyć taśmy dwustronnej, musiałaby być jednak odpowiednio szeroka i nie wiem jak trzymałaby te ponacinane brzegi, a więc także szwy.
Nic nie piszę o rozmiarach, bo każdy musi je dobrać sam w zależności od wielkości hafciku  i kształtu dzwoneczka.
Jeśli ktoś zechce skorzystać z tego kursu, to życzę powodzenia, końcowy efekt wynagrodzi trudy, a zapewniam, że nie jest to takie trudne, na jakie wygląda !
Pozdrawiam Wszystkich, którzy dotrwali do końca!

43 komentarze:

  1. Świetny kursik. Dziękuję bardzo. Mam pytanko: czy klej nie przebija przez tkaninę od strony hafciku?Czy dobrze rozpoznaję klej Magic?
    Pozdrawiam serdecznie
    E.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kursik bardzo przejrzysty. Na pewno nie jedna osoba z niego skorzysta. A efekt końcowy ... ach zapiera dech.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny kursik. Ciekawa jestem czy ktoś się pokusi o zrobienie dzwoneczka.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja używam kleju ,,Mgic", bo nie zasycha szybko inie brudzi, a po wyschnięciu nie widać go.
    Kartoniki trzeba posmarować zdecydowanym ruchem, dość szybko i zebrać nadmiar kleju, wówczas klej nie przejdzie przez tkaninę!

    OdpowiedzUsuń
  5. CUDO - pracochłonne ale zachwycające przeogromnie! Pozdrawiam Danielu ciepło :*

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo fajny kursik :)
    Twoje dzwoneczki sa przesliczne i cos mi sie wydaje, ze nie latwo bedzie Ci dorownac :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Rewelacyjny kursik, piękne dzwoneczki, dziękuję :)))

    OdpowiedzUsuń
  8. Przpiękne!!! i kursik bardzo dokładny. pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Rewelacyjny kursik!! Wszystko świetnie opisane i wyjaśnione, napewno zainspiruje nie jedną osobę :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Dzięki za tak dokładny kursik :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Dziękuję za kursik. Jak się patrzy, to wydaje się nie takie trudne, ale tak naprawdę jest tu ogrom pracy do wykonania nacechowanej dokładnością. Ciekawe kto się skusi i spróbuje :))

    OdpowiedzUsuń
  12. Kursik bardzo przejrzysty i zrozumiały,na pewno z niego skorzystam.Myślę że klej jest lepszy niż taśma dwustronnie klejąca.Kiedyś używałam jej do kartek i wcale dobrze nie trzymała po przyklejeniu,a może na taką słabą trafiłam.Dzwoneczki prześliczne.Pozdrawiam dorotanes

    OdpowiedzUsuń
  13. Dobrze zrobiony kursik,,wiadomo ze trzeba bedzie sie troche pogimnastykowac zeby temu zadaniu sprostac..ale napewno wyjdzie,,ja sprobuje..mam nadzieje ze jestes dobra nauczycielka..pozdrawiam milo

    OdpowiedzUsuń
  14. Fantastyczny kursik od razu widać perfekcję w każdym calu =teoria + praktyka

    OdpowiedzUsuń
  15. Kursik bardzo przydatny. Mam nadzieję, że uda mi się kiedyś skorzystać. Choć wydaje mi się, że nie potrafię zrobić czegoś tak pięknego :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetnie to wszystko przedstawiłaś, bardzo czytelny kursik :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Rewelacja!!!!!!!!!!!!!Istne cudeńko!!!!

    OdpowiedzUsuń
  18. Efekty b. mi się podobają, ale pracochłonne strasznie, na razie czasu brak, ale może kiedyś? pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Dzwoneczek cudowny, a kursik idealny:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo dokładny kursik za co dziękuję i tak pomyślałam teraz, że zrobię z takich dzwoneczków bombki na choinkę ;) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  21. kurs przesympatyczny prosto i przejrzyście. jasne zasady postępowania....

    OdpowiedzUsuń
  22. dziękuję za kursik
    możliwe, że w przyszłości i ja skorzystam

    poza tym dla mnie od dawna, jesteś Skarbincą wspaniałych pomysłów :)
    gratuluję :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Kurs bardzo dokładny i może ja się skuszę na dzwoneczki choinkowe i tak się zastanawiam czy może zrobić z kanwy plastikowej , //./.

    OdpowiedzUsuń
  24. kursik super! pewnie skorzystam w przyszłości!:)

    OdpowiedzUsuń
  25. Bardzo fajny kursik! Przyda się na pewno:)Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo fachowo opracowany kursik ! wszystko niby takie proste, ale nie wiem czy ja bym takie dzwoneczki zrobiła,musiałaby chyba siedzieć " nauczycielka" obok mnie...
    Dziękuję za gratulacje i odwiedziny na moim blogu. Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  27. -podoba mi się i kursik i efekt końcowy;-)

    OdpowiedzUsuń
  28. Przepiękne dzwoneczki. Kurs przejrzysty, do wykorzystania ... kiedyś
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  29. Świetny i bardzo czytelny kurs, a dzwoneczki przecudnej urody !!!

    OdpowiedzUsuń
  30. Dzięki za kursik. Świetnie napisałaś, teraz już wiem po kolei co robić. Być może takie dzwoneczki bliżej świąt zrobię, będą ozdobą choinki.

    OdpowiedzUsuń
  31. Pewnie nigdy nie odważę się wykonać coś podobnego jednakowoż kursik przeczytałam od A do Z:)

    OdpowiedzUsuń
  32. Bardzo czytelny kursik,dopiero co mogłam przeczytać,dzięki,na pewno zrobię choć jeden/już widzę na choince.../
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  33. Dziękuję - świetny pomysł! Mam zamiar kiedyś spróbować!

    OdpowiedzUsuń
  34. O kaczucho siwa super!!!!!:)

    OdpowiedzUsuń
  35. Idealny kursik, dziękuję :) A Marina już się cieszy....:)

    OdpowiedzUsuń
  36. CUDO!!! zaraz zabieram się do szukania wzoru na dzwonek i na 100% taki zrobię. zapraszam do mnie na blog. już niedługo dodam fotkę z nową pracą;) pozdrawiam i dziękuję za inspirację. będę tu częstym gościem u Pani

    OdpowiedzUsuń
  37. haftuję już od 5-ciu lat,ale nie mam dużo do pokazania.....kilka obrazków,które chciałabym mieć na ścianie.może jutro dodam?;)

    OdpowiedzUsuń
  38. is fantastic !!! I like this work
    Pat

    OdpowiedzUsuń
  39. Excellent ideas , Daniela !!!!!!!! Thank you so much for the tutorial !!!!!
    Niki

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każde pozostawione tu miłe słowo.